• Over ons
    • Wie zijn wij / missie / visie
    • Jaarverslagen
    • Bestuur
    • Partners
    • Privacy | AVG
  • Voor jou
    • Bijbelstudieuitgaven
    • Bijbelstudie / Webapp
    • Bijbelcursus
    • Bijbelstudielinks
    • Blogs
    • Boekrecensies
    • Emmaüs
    • Gemeenteschetsen
    • Leerhuis (ingezonden materiaal)
      • Leerhuis materiaal van GKv-Delft
    • Meditatieseries
    • Nieuwsbrief
    • WegWijs
  • Wegwijs
    • Info & archief
    • Huidige jaargang
    • Abonnement WegWijs
    • Cadeau-abonnement
    • Bestel losse nummers
  • Webshop
  • Activiteiten
    • Ontmoetingsdag
  • Contact
  •  
  • Over ons
    • Wie zijn wij / missie / visie
    • Jaarverslagen
    • Bestuur
    • Partners
    • Privacy | AVG
  • Voor jou
    • Bijbelstudieuitgaven
    • Bijbelstudie / Webapp
    • Bijbelcursus
    • Bijbelstudielinks
    • Blogs
    • Boekrecensies
    • Emmaüs
    • Gemeenteschetsen
    • Leerhuis (ingezonden materiaal)
      • Leerhuis materiaal van GKv-Delft
    • Meditatieseries
    • Nieuwsbrief
    • WegWijs
  • Wegwijs
    • Info & archief
    • Huidige jaargang
    • Abonnement WegWijs
    • Cadeau-abonnement
    • Bestel losse nummers
  • Webshop
  • Activiteiten
    • Ontmoetingsdag
  • Contact
  •  
Blogs  ·  Geen categorie

Diversiteit

By e.mosselaar  Published On 7 mei 2018

Heeft u ook zo genoten van de Bijbelstudiedag? Een mooie dag waarin gedacht werd over verscheidenheid. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het vermoeden dat we binnen onze kerken meer en meer ruimte maken voor verscheidenheid. Het woord zelf biedt ook de nodige ruimte voor diversiteit: verscheidenheid kan op talloze manieren.

Immers, niet eens zo lang geleden was de vrijgemaakte kerk in Mussel qua inhoud en vormgeving vrijwel identiek als een vrijgemaakte dienst in Middelburg. Tegenwoordig maakt het uit of je ter kerke gaat op de Veluwe of in Limburg. We zijn in zekere zin een Gereformeerde Kerk (verscheidenheid) geworden.

Ik vraag me af of dat een probleem of punt van zorg is. Want het is een goede vrijgemaakte gedachte dat juist de plaatselijke kerk het lichaam van Christus is. Als er iets is wat het lichaam van Jezus hier op aarde typeert, is het wel de eenheid in verschiedenheid.

 

Het Pinksterfeest wordt gezien als de geboorte van de kerk. Al dit feest is duidelijk dat de verscheidenheid een onderdeel is van de kerk. Alle aanwezigen tijdens dit joodse feest komen van heinde en ver. Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene en Libië en ook Joden uit Rome die zich in Jeruzalem hebben gevestigd, Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – hoewel ze allemaal het Hebreeuws beheerden als “kerktaal”, hoorden ze de leerlingen van Jezus in hun eigen taal spreken.

Verscheidenheid in taal en achtergrond. Deze verschillende bevolkingsgroepen in Jeruzalem waren er niet pas tijdens die Pinksterdag in Handelingen. Het feit dat deze groepen mensen de Joodse taal als ‘tweede taal’ beheersten, geeft al aan dat ze al ingeburgerd zijn in het land van herkomst.

 

Verscheidenheid zorgt voor een brede kijk. Geen eenheidsworst. Je zou het zelfs als een onderdeel kunnen zien van de omgekeerde wereld van God. Want dat is wat God vaak doet. Hij gaat vaak in tegen het heersende klimaat. Worden vrouwen als onbetrouwbare getuigen gezien in de rechtbank, zij zijn de eersten die mogen vertellen dat de Heer is opgestaan.

Zijn tollenaars en hoeren het uitschot van de samenleving, Jezus gaat juist bij deze bevolkingsgroepen aan tafel. Zijn buitenlanders geen “echte Joden”, Ruth de Moabitische wordt wel bij naam genoemd als een van de voorouders van Jezus.

Zo is onze God. Hij werkt in verscheidenheid. Ook als het gaat om de heersende moraal.

Ook als het gaat om verwachtingen en mogelijkheden. Maar dat misschien voor een andere keer.


Koningsdag
Vorige
Filemon
Volgende

© Copyright 2022 Steunpunt Bijbelstudie