Gesprekstof voor Bijbelkringen
Recensie (WegWijs november / december 2016, jaargang 70, nr. 6)
Waarom nadenken over Israël? Met de geboorte van Jezus zijn Gods beloften immers vervuld; dan heeft het Joodse volk, dat Hem niet erkent, ons toch niets meer te zeggen.
Het is goed om eerst de bijbel erbij te pakken voordat je dit volk uit je aandachtssfeer schrapt. De bijbelstudie Hoezo Israël? kan daarbij helpen om m.b.v. tekstverwijzingen en gespreksvragen inzicht te krijgen in hoe de verhoudingen liggen.
Er zit verschil tussen Joden en Christenen in hun omgang met gebed en wet: doen tegenover beleving. Leg je hiernaast uitspraken van Jezus over beide onderwerpen, dan wordt pas echt duidelijk wat Hij zegt en bedoeld. Dat sluit naadloos aan bij de praktijk van de Joden (OT) en geeft er een nieuwtestamentische betekenis aan.
Zo ook met de feesten: bij het Pesachfeest is dat heel duidelijk als Jezus het Avondmaal instelt. Hij volgt de speciale orde (seder) die bij elke Jood bekend is: Na het brood der ellende en de derde beker van de vier, die van de dankzegging, wordt de lofzang gezongen. Daarna volgt de beker van de verlossing (OT). Maar, die ene keer is dat anders: als heel Jeruzalem die laatste beker opheft krijgt Jezus de beker van Gods toorn te drinken. Alleen daardoor kunnen zij de verlossing, waar ze om bidden, ontvangen (NT) en hiermee is de vervulling een feit.
Zijn Israël en de kerk blijvend aan elkaar verbonden of heeft God zijn oude volk definitief verstoten? Hierbij komt Romeinen 9 -11 om de hoek kijken. Wat staat er en wat betekent het. Inspanning om het Joodse volk tot jaloersheid te brengen of verwerping vanwege ongeloof? Er is nog hoop voor Gods oude volk!
Speciale aandacht krijgen de beloften aan Abraham (Genesis 12, 18 en 22): nageslacht, land en zegen voor alle volken. Geen heilig land, maar een heilig volk door gerechtigheid en recht te doen. Andere volken moeten jaloers worden om ook bij deze God te mogen horen!
Tenslotte een hoofdstuk over de concrete toepassing: het conflict vandaag, als verzoening onmogelijk lijkt. En toch is er hoop, ook voor het Joodse volk ligt de weg tot bekering open.
De moeite waard!
Riet Steenbergen-Busstra