Recensie (WegWijs november / december 2013, jaargang 67, nr. 6)
Hoe kun je leven na de genadeklap? Het is de laatste beslissende klap waarmee de beul een eind aan iemands leven maakt. Is er dan toch leven na die bewuste klap?
Arie de Rover is een veelgevraagd spreker in kerken en op conferenties. Zijn eigen leven veranderde drastisch nadat hij de echte en diepe betekenis van het begrip ‘genade’ leerde kennen. Dit boek is een uitgebreide weergave van wat hij in zijn lezingen naar voren brengt. In samenwerking met journalist Wilfred Hermans heeft hij van zijn verhaal een heel lezenswaardig boek weten te maken.
Dat verhaal draait om de vraag: wie ben jij? Waaraan ontleen jij je identiteit? Wij zijn veelal opgevoed met de gedachte: goed gedrag wordt beloond. Ook God vraagt van mij goed gedrag. Als ik daaraan voldoe houdt God van mij. Goed gedrag wordt in onze maatschappij beloond met respect, succes, voorspoed en status. Ook wij kunnen gevaarlijk vast zitten in deze wereld.
Niet alleen de wereld, ook de religieuze cultuur steekt zo in elkaar. Een kerkelijk instituut kan zorgen voor veiligheid, maar ook een schijnzekerheid bieden. Wij kunnen afhankelijk worden van elkaars waardering en schouderklopjes.
Wat zegt God zelf hierover? Hij wil jouw Vader zijn, zonder enig voorbehoud. Zijn liefde voor jou is zo groot, dat Hij alles, zelfs zijn eigen Zoon voor jou over had. De Rover noemt dit Gods identificatie met jou. Het leven uit deze bron ziet er totaal anders uit dan het leven uit het ‘voor wat hoort wat’-beginsel.
Vertelt de auteur hiermee nu zo veel nieuws? Dat lijkt mij niet. Het is precies de uitwerking van zondag 23 uit de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 60: ‘God schenkt mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus.’ Het verbaast mij dan ook dat De Rover zo veel reacties op zijn verhaal krijgt, als was het helemaal nieuw. Blijkbaar komt dit evangelie in de prediking veel te weinig uit de verf.
Dan is het goed dat daar op een andere manier, zoals in dit boek, een heel nieuw licht op valt. Maar nieuw is het niet. Het is zo gereformeerd als het begrip genade maar zijn kan.
Katrien Janssens-Salomons