Blogs

December

December staat voor de deur. De feestmaand. En toch, waarom heb ik altijd zo’n dubbel gevoel bij december? De festiviteiten beginnen met het Sinterklaasfeest: Een oude grijsaard komt zijn opwachting maken met een boek waarin hij al onze onhebbelijkheden, die door zijn knechten
Lees meer

Oogsttijd

Het is oogsttijd. Dat betekent een levendige handel in appels, druiven, sapjes en flesjes. Een soort informele economie. Nu is het dit jaar niet zo best gesteld met mijn appeloogst, onze drie bomen moeten nodig gesnoeid worden, maar het ontbreekt ons aan tijd. Er zijn jaren
Lees meer

Leefstijl

Al die afgesloten winkelpanden, ze maken het er niet gezelliger op in de winkelstraten van Nederland. ik ben geen funshopper. Ik doe boodschappen met een lijstje en een vooropgesteld plan naar een bepaalde winkel te gaan. Toch rijd ik als het even kan via de winkelstraat naar
Lees meer

Hemelvaartsdag

Toen Jezus naar de hemel steeg, hoe ging dat precies in zijn werk? De chroniqueurs van het Nieuwe Testament melden dat Jezus Zijn leerlingen zegende, toen Hij omhoog ging. Een wolk onttrok Hem aan het zicht van de elf apostelen. Maar waar is Jezus vervolgens terecht gekomen? Waar
Lees meer

Koningsdag

Het is deze maand vijf jaar geleden dat pater Frans van der Lugt werd vermoord bij het klooster in het hartje van Homs. Pater Frans werd die dag uit zijn woning meegenomen door gewapende mannen en geslagen. Voor zijn woning werd hij door het hoofd geschoten. De jezuïet Van der
Lees meer

Bijbelstudiedag en Goede Vrijdag

De tweede donderdag van april is de Bijbelstudiedag. In Noorderkerk in Spakenburg wordt die dag nagedacht over het zijn van Christus in de moderne medische fix-it cultuur. De maakbaarheid van ons leven wordt namelijk steeds groter. We bepalen meer en meer hoe we willen leven.
Lees meer

Vasten

De eerste woensdag van maart is de start van de vastenperiode. Veertig dagen lang wordt iets niet gedaan of gegeten. Van oudsher wordt vaak vlees achterwege gelaten, een luxe-product. Tegenwoordig wordt gevast door minder of geen alcohol te drinken, sociale media links te laten
Lees meer

Recht voor ogen

De maand januari is voor MissieNederland en de Raad van Kerken het ideale moment voor de Week van Gebed. Tijdens deze week bidden christenen, al dan niet in de plaatselijke kerk(en), rondom een thema. Wereldwijd bidden miljoenen christenen mee. Door samen te bidden wordt eenheid
Lees meer

Het ware licht, dat ieder mens verlicht

De dagen worden korter, de avonden vallen in. Het zijn de spreekwoordelijke donkere dagen voor Kerst. Toen de eerste missionarissen naar de Lage Landen trokken, troffen ze een volk aan dat onder meer de zonnewende vierde. Rond de kortste dag van het jaar, met de langste nacht tot
Lees meer